Premiul „Ştefan Aug. Doinaş“ al revistei Apostrof, 2024
Juriul, format din Răzvan Voncu (preşedinte), Marta Petreu şi Ion Vartic (membri), a decis să acorde
Premiul „Ştefan Aug. Doinaş“ al revistei Apostrof, 2024
dlui Ioan Moldovan,
pentru întreaga sa operă poetică.
Metaforele lui sunt lichide şi transparente. Dincolo de această perdea, realitatea exterioară este concretă şi «trivială». Există însă şi un alt registru, al unor confesiuni învecinate cu rugăciunea, în care o ureche atentă prinde sonuri din Viaţa lumii a lui Miron Costin.
Nicolae Manolescu
Câinii (îi ştiţi) au devenit tot mai frumoşi
Despre oamenii lor de împrumut, nimic
Anunţ şi eu evidenţele: timpul verii, doar la radio (o, elevaţie neutră!)
Spălări în ape deja murdare, meciuri deja jucate şi faţa mea nimic-nimic
Nu poate ascunde
Poate că se leagă zi de noapte de zi de noapte
Vorbind aşa cu creştetul în faţa tarabelor cu de-ale gurii şi
Nemaimergând acasă, făcând doar semne spre balconul tău
Înspăimântat de-a fi fericit, plin de averi, slujbaş
Al Defecţiunii
Ploaie de potop îmi sperie copiii.
Îndelung mă spăl pe mâini în mare.
Marea se face o vorbă-n vânt.
Lanuri oranj de paragini
cu puţini maci rămaşi
din alte pagini
Ziua Coastei de Fildeş începe aici
în bucătăria mea
Stingherit de mine însumi, locuiesc
într-un ochean prin care privesc
ca printr-un val tulbure
Un pic speriat, un pic nesimţit,
o repetiţie
o înşiruire de mai mare mila
şi şi mai mare lehamitea şi sila.
Fac doar umbră în umbră
şi-n tinda de lumini
se-nteţeşte boarea sumbră
Mama, cu sânii osteniţi sub rochia de vară
Tata, oprind pentru o vreme nisipul şi apa din râul unanim
Sora mea, neînduplecată de atâta vreme
Fratele meu, stingându-mi-se-n braţe într-o duminică iernoasă
Şi eu în marea turbionară înotând ca un urs polar
Cine o să mă mai cheme acum înapoi?
Toţi şi toate-s pe-acelaşi drum
spre ceea ce n-o să mai ştiu
Suntem deodată în viitorul chihlimbariu
M-am pierdut „în cel codru-ntunecos“,
am pierdut uliţa de iarnă, stâne în vale, lunci, prăpăstii şi
câteva alte secvenţe,
am pierdut dinţi, amintiri, undele roz,
marile întrebări,
negrele mări,
fericirea melancolică, cu ştiri,
derutat de voce, de nervi şi amintiri,
călătoresc
într-o povestire din care nu scapă nimeni
Bolul Tibetan cântător e stăpân şi vital.
undeva în mal stă strămoşul Urshanabi
luând pe rând toate asemănările noastre.
El spune: „oamenii trebuie să fie săraci!“
Zilele de odinioară, vai, s-au prefăcut în noroi.
De ce obrajii tăi sunt
scofâlciţi şi faţa ta e trasă.
De ce e aşa de îndurerată inima ta, chipul tău trist
de ce sunt atâtea offuri în pieptul tău?
Faţa ta-i ca un drumeţ ce vine de departe.
De frig şi de arşiţă e ars trupul tău
ca într-o căutare de comori rătăceşti prin stepă,
zilele de odinioară s-au prefăcut în noroi,
Din când în când în coşmelie se ridică un om demn,
îşi roteşte elicele aurii, despică bostanul şi
privind în mâzga oranj
zice: nu mai ştiu ce-am vrut să zic. După care
intră docil între oi
O bâtă transparentă şi numărătoarea îl împing şi pe el
Spre strungă şi spre strunjire.
Nessun dorma,
flămânzi, altfel, chiar sătui de foame,
într-o insomnie generală,
aşteaptă să apară Dânsa, Femeia Atroce
care-n pântecul ei să ne absoarbă, împărăteşte.
Cu dinţii ăştia îndoliaţi,
cu gingiile astea înmuiate de suferinţă,
mă prezint în faţa ta, Doamnă Atroce
şi enormă
şi mormăi nu-nu-nu
nici vieţi visate,
nici morţi trăite n-am petrecut.
Doar în afară mi-am aruncat privirea
şi încă nici o dată în trecut.
Miracolul are ferestrele mici,
e casa albă din mal între urzici.
Râul de sânge face vălurele
ca să ridice către stele
peştii amândoi de cenuşă,
să fie destul loc şi timp