Poet prin excelenţă al confesiunilor lirice, Dumitru Cerna îşi construieşte programatic un volum de poeme, Nemaiajungerea (Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2024) în alcătuire rapsodică, decantând melancolii şi emoţii ale retrăirii adolescenţei, ale tinereţii în general, cu o privire retrospectivă asupra satului natal, evident: „malul lumii s-a surpat alungând din cântec mierla/ raiul nu-şi găseşte perla noaptea s-a lăsat pe sat// dimineaţa-şi cântă zorii drumu-i năpădit de ştir/ apa nu mai poartă mir de pustiu fug şi cocorii// o femeie centenară îşi îngână nostalgia/ trecerea-i melancolia vara toată o-nfioară// dinspre deal ţâşnea Iubirea ca un zvâcnet roş de soare/ el călcând peste răzoare ea astâmpărându-şi firea// şi tot satul radiind lăsa taina celor doi/ astăzi taina este sloi boarea ei doar adiind// veşnicia-i sfâşiată în pustie arde noaptea/ de blestem fuge şi Moartea iar poetul cale-şi cată// peste sat privirea sa înfloreşte parcă nalba/ în fântâni mâlul ca dalba singur năclăit dansa// şi pământul mai respiră cât să-şi ţină trează firea/ Viaţa şi-a pierdut menirea Dumnezeu în noi se-nmiră// ieri urmele fiului încă tresăreau în praf/ peste noapte un chenaf murmură absenţa lui// lin peste singurătate numai cucul zace-n cântec/ plânsul îi dospeşte-n pântec pustia doar peste sate“ (Sfâşierea). E o poezie emblematică pentru întregul volum, în ea regăsindu-se toate motivele esenţiale pentru imaginea întregii construcţii.
Spun construcţie întrucât poemele alternează oarecum tematic, între cele evocatoare, având o prozodie clasică, cu cele în maniera haiku-ului, punctând mărturisirea unei religiozităţi funciare, pe care o aşază în însăşi declaraţia sa în chip de profesiune de credinţă: „mă hrănesc din Poezie/ aşa cum mă hrănesc/ din/ Dumnezeu“. Alternanţa acestor condensate reflexii cu încărcătură meditativă („început de toamnă/ plopii dau tribut foşnetului/ mi-ai şoptit/ gâtuit de emoţie/ măreţia unui om/ îţi este revelată/ doar de/ absenţa lui“), cu tablourile evocatoare ale unui trecut rural a cărei imagine o reţine în macularea sa temporală („nostalgia amintirii puritatea şi candoarea/ Moartea translucidă scundă şi orbirea şi-nălţarea// toate sunt privelişti clare umbra se amărăndeşte/ în pustiu şi rătăciri aburu-i încremeneşte“ – Transmiterea stigmatelor), asigură cadenţa ritualică a unui întreg discurs poematic dorit, la drept vorbind o continuă mărturisire de sine înfiorată de perspectiva trecerii existenţiale spre moarte: „să nu mă-ngâni tu Moarte când eu îmi cânt tristeţea/ n-ai cunoscut zvelteţea iubirii prinse-n carte// să nu mă-ngâni tu Moarte însingurarea ta/ nicicând nu va fi parte la alinarea mea (…) să nu mă-ngâni tu Moarte de-ajuns că mă-nsoţeşti/ şi n-ai să-mi rătăceşti cărarea de departe// să nu mă-ngâni tu Moarte eu nu te voi iubi/ nici că te-oi părăsi eşti împăcată poate“ (Unduirea).
Că trăieşte în şi prin poezie este o evidenţă necontenită, aşa cum şi un legământ religios prezent în vizionarismul său oarecum liturgic („răcoarea luminează dimineaţa Treimea arătându-se în noi/ dumnezeiescul verdele trifoi inundă din Iubire-ntreaga Viaţă/ (…) cu lacrima răcorilor curgând cuvântul caută a se prelinge/ în frunza care prinde lin a plânge Viaţa măreţiei lui redând“ – Poem şiroi) dă dimensiune în transcendenţă naturii. Aşa ca în poemul evocator al poetului Ioan Alexandru ce-şi doarme somnul de veci la Mănăstirea Nicula: „venise toamna plânsul nostru presimţea învierea/ la Nicula lacrima se prelingea din mir şi din miere// mirosea a pere pădureţe şi-a vânt/ călcam smeriţi pe aleea ce ducea la mormânt (…) Ioan ne aştepta primenit toamna se-mbujorase cu ruj/ am urcat în maşină şi am plecat cu el împreună la Cluj (…) tot drumul a murmurat rugăciuni şi cântări/ nerăbdător să-şi revadă oraşul şi adolescenţa în zări// am intrat în Catedrala goală şi cuprinsă de răcoare/ cu mâinile albăstrii Ioan a îngăimat cu candoare// credeam că e noaptea naşterii lui Iisus şi a mea/ căci izvora agheazmă prin aburul crucii de nea“ (Închipuirea lui Ioan).
Poezia aceasta are o anume eleganţă în rostirea cu preţiozităţi lexicale, unele venite din rezonanţe folclorice stilizate în maniera Isarlâcului barbian a jocului cu metaforele: „zurliu nopţi şi dimineţi/ tolănit printre scaieţi/ mi-am pus taina la bătaie/ uluind oglinda-n baie// viscolit noapte de noapte/ am iubit urlând în şoapte/ şi am sărutat călcâie/ parfumate cu tămâie// Viaţa-mi se făcea derea/ curgând prin buric cişmea/ tresăreau în mine toate/ mângâind zvâcnete coapte// trupuri zvelte pârguite/ sfârcuri brune arcuite/ degete lungi languroase/ m-au zdrobit până la oase“ (Nemaiajungerea).
Poet de factură rafinat ludică, cu trăiri emoţionale intelectualizate, Dumitru Cerna aduce în lirica sa o ceremonioasă asumare a religiozităţii devenirii întregii firi cu care se identifică în gesturile cele mai simple ale conlucrării creatoare („printre poeme/ inserţii de pasteluri/ anastazice/ aşa cum presăra mama/ fasolea perlată/ prin verde-ntunecată măreţia/ lanului de porumb“ – ***), totul cu o pietate, totuşi, evocatoare a purităţii lumii primor-
dial-rustică de odinioară, punând în icoană chipul mamei, ca semn al eternităţii… care s-a născut la sat: „din ochii mamei izvora/ duminica/ ea primenea/ nesfârşita linişte a câmpiei/ cu cianit albastru/ înseninând-o“ (***).