Lui Horia-Roman Patapievici
Iarnă afară.
Ninge dintr-o parte, liniştit.
Lampă, băltoacă a visătoriei
cum stai spânzurată în om pe-ntuneric
ca o evlavie ce ne-a rămas,
copilei i-a crescut mustăcioara ironică, zice:
Erau ca voci în schimbare
semnele faste pe pământ.
Tu însuţi, geniul
acum un funigel în văzduh, un liliac al
răbdării
în nopţi de iarnă cu rămureaua de scaiete
plimbai la scăldătoare
lumile, câte sunt.
Apa de după scaldă încă o beau, încă o beau
pentru tine/ liliac al răbdării pe pământ
şoareci şi pustnici, nu se ştie de unde
aduşi de vânt.
Iarnă afară.
Ninge dintr-o carte, liniştit.
Lampă, băltoacă a visătoriei
cum stai spânzurată în om pe-ntuneric
ca o evlavie ce ne-a rămas,
copilei i-a crescut pisica măritişului, zice.
Plouă din muzică direct
peste oraşul fără acoperişe.
O mână albă de departe
îţi face semnul adormirii.
Lotus uman pulberuit
în alba drumeţie printre bulboane,
destul ai râs, te încearcă şi plânsul –
un păianjen mai viu peste cele umile
vei întâlni doar în basme
unde s-a spus bună ziua atingând
pământul cu degetul
apoi ridicându-l spre cer.
Hotărât, doar cu duhul blândeţii
în bocanci legaţi la dulcea tinereţe
zării să-i sărute largul bot
aşa cum era, zăbrelit peste tot
nu vom ajunge departe, mai departe de forma
unui corp imaginar
totuşi acesta e drumul:
se ridică ceaţa,
intră nişte mâini culegând culegând
din preexistenţă ultimii
fragi sălbatici.
Muzica celui sceptic nu roua
îmi stă pe limbă cu asupra de măsură.
Mâna cu pană albastră încearcă
descrierea după altă natură
Se va spune în locuri de har, puţine:
omul ăsta cheamă/recheamă mânzul unei
asine
dar nu s-a dumirit pe sine,
aşa că iată-l pe jos chiar de zboară prin aer,
pe şine
şi iată zilele lui paneraşe pe apă goale, trecură.
Mâna cu pană încearcă încearcă
descrierea după altă natură
Plouă, galopant trandafirul
deşirat din pisică
galben se pleacă spre iarnă, stingher –
arta descrierii după altă natură
începe sfârşeşte
cu o mână albastră ridicată spre cer.
S-ar putea nu e sigur
iarna să vină focul în casa ta
şi nimic să nu ardă –
restul zilelor, o cenuşă uşoară.
S-ar putea nu e sigur
şoimi superbi în înaltul văii să piară
de mâna unor vânători nepricepuţi.
Lauda calfei la o cină cu vin:
iubiţilor, azi în pădure a fulgerat din senin
cu strigare şi-a nins,
semn că vara asta va trece prin casele voastre
un tânăr atins de acordul acela, putem spune divin:
Şi cornul sună însă foarte puţin.
Teme-te fiule de pierderea capului fără
nicio ispită.
Anii au tot dus lumina în care trebuia să apari
glorios, în elementul tău
ca bufniţa pe catedrală.
Frumoasa fără corp va veni, va veni
seară de seară până la moarte –
dovadă că ce-ai pus în gură
fu carne vie nu firmitură: pogorământ!
Ploile au prins în plase masca unui nou
cutremur.
Toamna la înălţare câmpia intră în pământ –
spectrul aripilor unui cal cu aripi
zadarnic aleargă câinii să-l sfâşie
aci, pe-o bătătură
cu iarbă grasă, pomet şi vânt.
Frumoasa fără corp va veni negreşit
seară de seară până la moarte
în pasul tău de-o nostimă măsură –.
dovadă că
ce-ai dus la gură
fu bucurie nu băutură; iar gestul – sfânt!
Tăierea golurilor umplerea cu lumină
unde începe
unde se termină?
Extrem de rar am trecut totuşi marea.
Mare după mare lumea densă umană
fără un strop de apă.
– Da, dar tăierea golurilor umplerea cu
lumină
unde începe
unde se termină?
În lumina de zi
scepticul aprinse lampa, şopti:
încet, vino către mine ca fumul peste
coline, violet.
– Da, dar tăierea golurilor umplerea cu
lumină
unde începe
unde se termină?
Există normalitatea, e dovedit
oriunde merg se înserează, soarele apune subit
şi eu mă frăsui că bunăoară în sinistrul
de-afară
un farmec de copilandru iată doboară
calul lui Alexandru rău potcovit.
– Da, dar tăierea golurilor umplerea cu
lumină
unde începe
unde se termină?
Într-un poem saturat chemând carte
munca e
a celui ce se-ntoarce cu privirea din moarte
cu inima albă
aici, departe.
Din antologia Lumină, încet, ediţia a II-a, prefaţă Ion Pop, postfaţă Mircea V. Ciobanu, în pregătire.