Iulian Boldea

Valoarea ca identitate

Valoarea literară, cea care conferă identitate legitimă unui scriitor, stă în dimensiunea estetică a operei, relativ stabilă, chiar dacă, aşa cum spunea Lovinescu, e marcată de mutaţii şi redimensionări în timp, în funcţie de variabile extraliterare. Succesul, în schimb, e măsurabil: prin premii, tiraje, traduceri, prezenţă în manuale, ecouri în mass-media. El înseamnă recunoaştere, prestigiu, imagine publică. Succesul poate însemna şi autoamăgire perfidă, iluzie ameţitoare, întreţinere abilă a unui constant comerţ cu contextul favorabil, cu cititorii, cu critica literară, căci e dictat de gustul public, e determinat uneori de o anume facilitate a scriiturii, alteori de compromisuri, de o atenţie sporită faţă de cititor. Desigur, orice succes aduce cu sine o doză de vanitate, orgoliile literare fiind constant întreţinute de cota scriitorilor dintr-o anumită perioadă de timp. În acelaşi timp, mulţi scriitori, consideraţi azi canonici, au avut un succes mai degrabă postum, după cum scriitori foarte bine prizaţi de public într-o altă epocă sunt, azi, ignoraţi. Încă ceva: multe dintre cărţile aşa-zis de succes care se publică acum sunt mai curând superficiale, grăbite să vină în întâmpinarea preferinţelor publicului, al cărui orizont de aşteptare e tot mai precar. Cred că mult mai important decât succesul e profilul autentic al vocii unui autor, timbrul său interior inconfundabil, modul în care răspunde exigenţelor dilematice ale valorii estetice, care e adevărata confirmare sau legitimare a propriei identităţi literare. Un exemplu aparte este succesul pe reţelele de socializare, mai ales pe facebook, această „fabrică de narcisism“ (Teodor Baconschi) în care notorietatea multor veleitari se măsoară în numărul de like-uri ce şi le atribuie reciproc. Succesul literar şi valoarea sunt, uneori, în cazuri fericite, în concordanţă. Dacă vorbim de marii noştri scriitori, coincidenţa valoare-succes e clară (Eminescu, Rebreanu, Sadoveanu, Blaga, Arghezi etc.). Alteori, cele două nu prea sunt coincidente, existând o mulţime de autori cu mare priză la public, dar cu valoare îndoielnică, ce întreţin iluziile şi confortul cititorilor, printr-o literatură de consum, cu miză redusă, o literatură lipsită de complexitate şi profunzime, facilă, neproblematică şi comodă.