„Radicalizarea
actului scriptural
nu mai poate admite
nici o iluzie,
expulzarea „viziunii“
este cerută
de noua conştiinţă
a textului.“
Ioan Holban
Ai ajuns aici şi melancolia e mai puţin îngâmfată.
Viitorul doarme, fii mândru că nu cunoşti
dorinţa de a-ţi purta eşecul pe străzi
stăpânindu-i deplin zgarda frumos colorată.
Momeala pentru care-ai vrut proporţii de aur nu mai are
nici o putere. Frica ei mediocră
asemeni unui plod lepădat
te loveşte cu moartea exact peste gură.
Nici un pietroi nu-ţi atârnă de grumaz,
nici o viziune ca lumea.
Şi tu vrei să te creadă.
Vrei să spui fără ocoluri
că nu ţi-ar strica puţin romantism şi învingătorii toţi să te creadă.
Limbajul şi tinereţea te-au apărat îndeajuns:
sublima sinteză moare mai des şi învie mai rar.
Doar eroarea stă gata să nască, de multe ori
natura şi înţelepciunea lucruri cu totul opuse
au ţinut să obţină. Ochiul vede că ninge, el nu
poate nici acum învăţa îndoiala metodică,
ochiul vede că ninge, trecutul o singură dată
îţi spală picioarele şi treaz aştepţi clipa să poţi
stoarce din ea efecte cu adevărat luminoase.
Hai să cântăm, ar trebui să le strigi celor patru pereţi între
care, fără îndemnul tău, enigmele devin carnivore, hai să
cântăm, cele violente nu dăinuie, în ordine
şi extaz putem trăi până la adânci bătrâneţi,
mai ştim câte ceva, complice cu noi libertatea
se îngraşă pe zi ce trece, hai să cântăm,
copiii noştri se uită numai şi înţeleg tot ce trebuie.
Într-o parte foc într-o parte apă
la mijloc o lamă de cuţit
pe care ca o ciupercă tânără culeasă în zori se
desparte sufletul meu de draga lui rădăcină
în flăcări se pierde un ghem otrăvitor de cuvinte
în valuri se îneacă o înţelegere de care n-are nimeni nevoie
pe micul meu Macintosh vezi o anumită fereastră
doar după ce ai închis ferestrele atotştiutoare
de dinainte
dar undeva în cenuşa ori în mâlul Cortinei de Fier
se minunează de sine însăşi o mână care tocmai a învăţat
alfabetul.
Miezul nopţii chiuie în manualul de logică.
Nu e bine, îţi spun, nu e bine,
ai ajuns egal cu propriul tău colac de salvare.
(L-ai învăţat să-ţi potrivească perna sub cap;
dacă uită, perna e mai periculoasă decât cimitirul.)
în ultima vreme vă confundă aproape toţi trecătorii
şi duşmanul există tocmai din cauza asta.
Frumoasă imagine: tu şi colacul tău de salvare.
Voi doi rupeţi anual în bucăţi
biografia unui sinucigaş premiant.
Nici nu vă pasă că operaţia se repetă.
Pe holul cel mai întunecos al istoriei
voi doi vă jucaţi de-a dreptul cu focul.
Hi-hi, cei care veneau cu pedepsele
s-au înghesuit toţi foarte aproape de eroism.
Acolo până şi norii emană o stare de siguranţă.
Recompense din plin, intransigenţă cât trebuie,
firul de iarbă saltă spre ideal
fără poticneli secundare.
Oricum, mult prea des
perna ta e mai periculoasă decât cimitirul
şi poţi să fii mândru că nimeni n-o vede.
Ceva anume o mănuşă solzoasă un pericol diform
atrage cuvintele compromise ceaţa din dicţionarele lumii
pe un munte de măşti se căzneşte soarele să răsară razele
lui se pierd pentru încă un anotimp una de alta mintea
se pune bine cu toate variantele morţii
sufletul doar cu tăişul confuz al celei din urmă epoci istorice
fericiţi vom fi de frică să nu se răzbune
nefericiţi de frică să nu ajungem s-o răzbunăm.
Vălmăşag pofticios măreţii derutate
echivocul cade de pe bicicletă o jună Cassandră
îmi dă cu tifla înnoadă faţa mea nouă la două capete
unul se aliniază pentru controlul de calitate
celălalt îşi caută echilibrul pe năsălie
în durerile facerii muţenia amândurora
sub acelaşi cearşaf într-o usturătoare structură poetică.
două cuvinte trăgeau orizontul spre inimă.
Gândeai poate
cum îşi urcă ninsoarea potecile dincolo
de această bănuială a verii.
Nici o prăpastie nu are coperţi mai frumoase
decât fagurii pe care asfinţitul ni-i pune în braţe.