„Vocea poetică
inconfundabilă
şi controlul retoric
al poemelor
/…/,
aparţin unuia dintre
cei mai importanţi poeţi
ai ultimilor ani.“
Dan Cristea
fiecare cuvînt
de îndată ce-l pierd din vedere
devine obiect
care grăbit începe să putrezească
devine vietate
care grăbită începe să sufere.
rugină harnică – sufletul nostru macină macină
inexistentul.
la căderea serii voi ieşi din casă
şi asemeni mării
mă voi izbi de ţărm şi de stînci
mă voi sparge în mii de valuri
murind şi născîndu-mă
murind şi născîndu-mă
(1979)
m-am născut într-un orăşel cenuşiu
din estul Europei
pe vremea războiului rece. Dunărea
a fost norocul meu, singura mea legătură cu
zona eternă.
de copil mi-am întipărit fluviul în suflet definitiv
ca pe o iscălitură cu fierul roşu. altfel,
mîncam untură pe pîine neagră, zahăr pe pîine neagră
şi noaptea visam o portocală uriaşă, cît casa, cît oraşul,
se făcea că în sucul ei auriu înotam fericit, pînă la
capătul vieţii.
altfel, înghiţeam în fiecare zi, strîmbîndu-mă,
untură de peşte şi o grindină de lozinci, harta lumii
avea pe locul Occidentului, al Americii
o mare gaură neagră, o blestemată gaură neagră,
de care eram învăţat să mă feresc din toate puterile,
nu cumva să cad în ea, căci aş fi fost fără scăpare. iar
ţipătul dubei rănea aerul (tăietură de cuţit pe obraz)
în fiecare noapte, ca şi verbul a ridica. printr-un
astfel de vacarm, murmurul bibliotecii greu-greu
răzbătea pînă la noi. am fost asemenea unei flori
care, pentru a răsări, trebuie, cu tulpina ei plăpîndă,
să ridice, să dea la o parte un munte. iar într-o rîpă de la
marginea orăşelului
zăcea un cadavru transparent şi înmiresmat
pe care nici unul dintre noi nu-l zărea.
un cadavru care creştea necontenit cum cresc
pomii sau ierburile.
creştea transparent şi înmiresmat
şi nimeni, absolut nimeni nu părea să-l observe.
abia acum, cînd scriu (sufletul îmi este
un labirint cu aripi şi vise niciodată trăite
îmi cad din ochii obosiţi
aidoma unor boarfe dintr-un cufăr ponosit şi spart),
abia acum
îl văd şi înţeleg
că era cadavrul lui Dumnezeu
(1994)
vai, cîteva tărîmuri se resfiră prin aer
ca paginile unei cărţi.
sintaxa îşi face de la sine regulile
aidoma unui fluviu care-şi croieşte albia leneş.
pe ţărm se ivesc furnicile mirmidone, mii şi mii,
cară în spate marele zar, cu şase pe toate feţele,
zarul însufleţit, care surîde.
„cine-l ridică, cine-l azvîrle, zic,
să vedem ce cade,
şasele vieţii sau şasele morţii?“
atît. în asta constă toată arta.
(2003)
în oraşul meu nimeni n-a înviat niciodată.
nu ştim toţi decît să murim.
infinitul n-a intrat în vieţile noastre
precum vîntul într-o casă cu geamuri deschise.
nimeni n-a fost în stare să îmbrace
ca pe o cămaşă
cerul cu stele.
zeul n-a curs, aur topit,
prin cuvintele noastre.
minciuni pitice, bani transpiraţi, ulcere,
disperări, coşmaruri.
haite de cîini sălbăticiţi
noaptea pe străzi întunecate şi sparte.
munţi tociţi, la nivelul caldarîmului.
inimi cu pînze de păianjen, inimi – şlepuri
încremenite pe dune de nisip.
biserici plecate din propriile lor ziduri.
aici nimeni n-a înviat niciodată.
nimeni nu s-a lăsat răstignit pe cruce.
oraş confiscat, sigilat de moarte.
(2003)