„Luxuriantă, concretă,
cotidiană, prozastică,
folosind limba vie,
vorbită,
plină de ecourile
şi detaliile zilei de astăzi /…/,
poezia lui Gellu Dorian
este a unui remarcabil
şi, din păcate,
nu îndeajuns de bine
cunoscut poet.“
Nicolae Manolescu
Privesc cum toţi poeţii generaţie mele
s-au născut acum o sută de ani,
de parcă ar fi fost ieri,
unii au ajuns deja ziua de mîine,
alţii n-au apucat-o nici pe cea de ieri,
Aurel, Dan, Ion, Nino, Madi, Alexandru, Traian, Zubi,
azi, Muri poartă o cîrjă din lemn de cireş înflorit
să-i adie mirosul de alambic
şchiopătînd ca Byron la Missolonghi,
Marta s-a sprijinit şi ea într-un baston
ca o regină în sceptrul cu care atinge cerul
să se audă cum în geam îi bat razele de lună,
Lucian îl ceartă pe Putin să facă linişte în Parcul Copou
prin care se plimbă Nichita cu capul rotund ca un ou,
care-i alungă mierla poposită aici de la Casa Pogor,
plină acum doar de prigorii,
Călin mută zilnic Paralela 45 de la Piteşti la Băbana
unde ciupercile sunt cît umbrela
cu care-i apără de ploi pe vecinii lui, Bogdan şi Simona,
Ioan îşi ocroteşte familia de invazia hunilor
de acum o mie de ani
să nu facă praf livada de peri a lui Traian
care-i scrie lui Romândor versurile lipsă din Ţiganiada,
George se uită în calendarul costoboc
şi vede cum voievodatul lui Gelu devine al lui Gyulo,
trage cortina la Carei şi Halmeu în care
se opreşte vîntul Ahab în urechile lui Dumitru
întors din Nausika,
Adrian aleargă după inelul de aur din părul unei femei brunete
şi schimbă poziţia de tragere
din clipă în clipă, în funcţie de prietenii de moment,
de duşmanii imaginari,
Radu îşi aşază şi el scutul în direcţia de unde crede că ar veni
vreun glonţ otrăvit, adună lemne
pentru o iarnă mai lungă decît veacul,
Nicolae şi-a donat toate tablourile şi cărţile primăriei din Vînători
şi priveşte în rai ca în propria garsonieră, goală acum
ca o femeie pe care n-a văzut-o aşa niciodată,
îşi va împărţi gloria Ozanei cu Daniel, care zboară
pe deasupra statuii lui Eminescu de la Fundaţii,
împrăştiind puf din penele ciorilor
împuşcate de Creangă,
Cassian iese zilnic cu Iacob Negruzzi prin dulcele tîrg
şi convorbesc literar încă sute de ani de aici înainte,
Vasile ţine în mînă paharul ca pe amforă
să nu se spargă femeia adormită acolo,
Lis răstoarnă munţii şi se ceartă cu urşii
în al căror bîrlog intră să hiberneze
în timp ce aceştia îi intră în casă
şi-i frunzăresc manuscrisele încă nepublicate,
Gabriel cartografiază puterea în Ikaria
ţinut în braţe de cele nouă muze
ca pe un copil care nu a adormit de cînd se ştie,
privind minunea lui Petrache Lupu pe cupola unei biserici,
Marian pune jaloane din păhăruţe între lumea de aici
şi lumea de dincolo
şi vede cum Dumnezeu cerne aceeaşi făină
de la primul bob de grîu la ultimul,
Bogdan se crede mereu în ziua de Luni
cînd înfloresc toate celelalte zile ale săptămînii,
la comanda Profesorului, care-i arată lui Mircea
stogul de fîn în care foiesc păsările iarna
ca în panoplii premiile adunate de peste tot
cu migala omului din Tecuci,
în timp ce Florin aprinde fitile
la capătul cărora nu aşteaptă nimeni,
Romulus, bucuros şi brîncovean, îşi dispută cele
şapte coline peste care vor zidi cetatea eternă
din cuvinte mai dure decît cărămizile,
unde îl vor îngropa pe fratele Abel,
Daniel stă la poalele Tîmpei
dezgropînd acelaşi aforism dintr-un poem nescris,
Matei trăieşte în braţele Thaliei şi ale lui Clio
ca într-un buzunar cu pîine furnicile şi greierii,
făcînd rocadă între Molière şi Ionesco,
Magda tace asurzitor într-un tablou de Picasso,
Elena face filosofie de Boroaia departe de Troia,
fără Paris alături, doar cu o cohortă de mirmidoni alături,
Viorel oţeleşte sîrma de aluminiu a unui gard
după care stă închis zidul chinezesc,
în Florida, Liviu, fiul lui Hipocrate,
alungă aligatorii din preajma Doinei,
în timp ce sub cetate muşatină, Constantin încă ridică
zidul de neutrino pe care-l pictează cu vieţile după Vasari,
Dimi stă pe Podul Minciunilor şi spune adevărul
pe care Jean i-l pune pe versurile lui Mopete
crezînd că sunt cei mai frumoşi bărbaţi din oraşul acela,
Liviu Cretanul locuieşte într-un blog
şi crede că din gîlceava lui se va îndrepta lumea,
IoanEs trage la uşa cîrciumii toţi îngerii
ascunşi în bulbii de cartofi din pămîntul Eudului,
trăgînd cu ochii la Muri, care stă pitit într-un alambic,
ca Diogene în butoiul golit,
ceilalţi îşi botează încă numele
în apa Iordanului,
sperînd că mîine vor fi alături de ceilalţi,
ca tîlharul în rai, alături de Iisus –
privesc liniştit şi aş vrea să întorc timpul pe dos
ca pe o cămaşă plină de versurile lor,
pe care o îmbrac şi o dezbar zilnic
de o sută de ani.