EUGENIA SARVARI: LANSARE ANIVERSARĂ

La Noaptea Porţilor Deschise din 8 decembrie 2019, redactorul-şef Florica Ichim, critic şi istoric de teatru şi film, a lansat ultimul număr pe 2019 al revistei Teatrul azi.

O parte consistentă a revistei este dedicată centenarului Naţionalului clujean, deschizându-se cu un amplu interviu – La centenar – realizat de Florica Ichim cu managerul teatrului, regizorul Mihai Măniuţiu. La rândul ei, Roxana Croitoru, critic de teatru, a cărei activitate în această instituţie se întinde pe o perioadă de peste 40 de ani, face o trecere în revistă a celor 100 de ani cu momentele sale marcante, ca şi scriitorul Ovidiu Pecican, care aduce şi un omagiu Doamnei scenei clujene, actriţa Silvia Ghelan. Ştefana Pop-Curşeu, directorul artistic al teatrului, punctează evenimentele acestui an aniversar, iar Alexa Visarion, care a fost o scurtă perioadă prim-regizor al teatrului, aduce un omagiu actorilor lui de suflet, „pentagramei lui simbolice”: Silvia Ghelan, Melania Ursu, Gheorghe Nuţescu, Constantin Adamovici, Anton Tauf. Arh. Horaţiu Mihaiu, scenograf, face un portret de excepţie scenografului Mircea Matcaboji, care a activat la Cluj o perioadă îndelungată. Producţiile noi ale teatrului – Furtuna de Shakespeare în regia lui Gábor Tompa, Cel mai iubit dintre pământeni după Marin Preda în regia lui Tudor Lucanu, Chiritza în concert după Vasile Alecsandri şi Matei Millo – sunt analizate de Nicolae Prelipceanu şi Mircea Morariu. Spectacolului Porno de Visky András îi dedică o cronică elogioasă Liviu Maliţa, semnatar şi al interviului cu autorul textului. Trei interviuri având ca pretext Furtuna au fost realizate de subsemnata cu regizorul Gábor Tompa, scenografa Carmencita Brojboiu şi interpretul lui Prospero, actorul Marcel Iureş. O scurtă analiză a „fenomenului“ Reactor face Monica Săvulescu Voudouri.

Cronici despre festivaluri de teatru, spectacole şi diverse manifestări teatrale din ţară precum şi interviuri sau cronici de carte semnează Doina Modola, Mircea Morariu, Nicolae Prelipceanu, Irina Zlotea, Ion Parhon, Ada-Maria Ichim, Nicolae Havriliuc, Elisabeta Pop, Raluca Tulbure, Adrian Mihalache, Ion Jurca Rovina, Carmen Mihalache, Daria Dimiu, Theodor-Cristian Popescu, Oana Medrea, Alexandra Ares. Irina Wolf face o incursiune în universul Volkstheater din Viena, iar Călin Ciobotari, alături de cronici despre spectacole din ţară, semnalează prezenţa la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu a Hamlet-ului lui Lev Dodin, elogiind prestaţia actorilor ruşi, care „nu pot fi descrişi, ei trebuie văzuţi, ascultaţi, simţiţi“. Nu putem să nu remarcăm articolul Floricăi Ichim, Doar un protest, ca un model etic exemplar.

Revenim şi spunem că ceasul aniversar al Naţionalului clujean a fost marcat de doamna Florica Ichim, „un adevărat Institut al Memoriei Teatrale din România“ (Flavius Lucăcel). Prezenţa domniei sale, lansarea revistei şi a celor patrusprezece cărţi dedicate Teatrului din Cluj au ilustrat sărbătoarea celor 100 de ani de limba română pe această scenă. A fost un moment de înaltă ţinută pentru teatrul a cărei muză îşi flutură „laurii peste oraş“.