Maestrul aerului
Dinu Flămînd
Opera absolută a lui Duchamp este aerul
atunci când nu se vede nimic prin el
nicio fiinţă, niciun obiect nu ar trebui
să se prostitueze – spune el
în imobilitatea de-a fi.
El ştia să-i imite pe toţi, şi chiar bine,
deşi ros de trufia că nu-l vizita
încă nimic din ceea ce pe nimeni nu vizitase,
Iar când îmbraci caliciul contrarietăţii
apare şi spaima spaimei de a spune ceva,
deci îţi rămâne doar să păzeşti cuibarul
unde brava imposibilitate stă cloşcă.
Altfel el avea un bun simţ valoric
şi generos
fiindcă îl învăţa pe Brâncuşi cum să-şi vândă
păsările şi mămăliga şi pietrele lui de moară
unor plictisiţi yankei; între ei doi era
o perfectă cooperare: unul scotea caninii esenţei,
celălalt punea etichete vidului.
Ia-mă de mână, umbră a mea,
Ia-mă de limbă, tăcere…
Paris, retrospectiva Duchamp, decembrie 2014