Cafe Apostrof
A fost o bună ocazie să văd Rambuku, spectacolul lui Mihai Măniuţiu pus în scenă la Teatrul din Timişoara (Premiul UNITER 2018 pentru cel mai bun spectacol). Pe textul obsesiv (sau obsesional, cum îmi vine să spun) al lui Jon Fosse, Măniuţiu face unul dintre spectacolele lui tipice, cerebrale, reci, foarte minuţios lucrate. De ani de zile, regizorul optzecist (optzecismul, ştim bine, s-a manifestat şi se manifestă în toate domeniile de creaţie, nu numai în literatură) experimentează posibilităţile expresive ale dansului modern pe scenă – şi ale tăcerii. Într-un anumit sens, el tinde spre spectacolul ritualic, dacă se poate cu un actor mut dar în mişcare, şi cu un fundal sonor, de preferinţă arhaic sau într-o limbă necunoscută, fundal sonor care devine un fel de actor invizibil dar foarte prezent. La Rambuku, simbolistica (ziduri, spaţii închise, gaze) a fost clară – după cum observa unul dintre prietenii mei, pietrarul-dramaturg Flavius Lucăcel –, chiar agresivă prin simplitatea ei, creînd spectacolul morţii în Holocaust.
Dar. Dar felul în care regizorul pune în scenă finalul, un morman de cadavre nude sub pomul vieţii, lărgeşte, cred eu, semnificaţia spectacolului şi ne permite să vorbim despre o punere în scenă a destinului omului ca atare. Cam asta sîntem, un morman de viitoare corpuri moarte sub pomul vieţii, alimentîndu-l cu sau fără voia noastră: pentru că, nu-i aşa, cele vii se nasc din cele moarte, iar cele vii sînt destinate morţii, cum scria de curînd, adică acum nişte mii de ani, filosoful.
Oricum, spectacolul lui Măniuţiu îmi etalează încă o dată, sfidător şi dramatic, unitatea personalităţii lui creatoare, căci, în scris sau în regie, autorul explorează cam acelaşi univers întunecat, întorcînd pe toate părţile întrebarea: ce sens are viaţa umană din moment ce există moartea? Cam aşa îl văd eu. Drept care i-am propus să facă Epopeea lui Ghilgameş, pentru ale cărei versuri ar fi bună vocea lui Ion Caramitru.
Ca-n treacăt, Ion Caramitru a recitat monologul „a fi sau a nu fi“ din Hamlet – şi-n momentul acela două amintiri, diferite şi solidare, s-au bulucit în capul meu: spectacolul Hamlet cu Ion Caramitru, venit în turneu la Cluj, în 1987, aşa cred, probabil primăvara spre vară; şi alt Hamlet, al lui Vlad Mugur, cu Sorin Leoveanu, în seara repetiţiei generale cu public din 19 iunie 2001; iar el, Vlad Mugur, întrebîndu-mă aşa, direct, după ce abia făcusem cunoştinţă, ce părere am despre cum a pus în scenă monologul „a fi sau a nu fi“, pe care îl pulverizase pe voci şi-l reasamblase într-un coral… Da. Fantome. Ale mele, eliberate din memorie de vocea unui actor care recită.
Şi tot ca-n treacăt, Ion Caramitru a mai făcut un cadou publicului – cu intenţii vădit ştiinţifice, deoarece cu o trimitere explicită la teoria einsteiniană a relativităţii –: un fragment extras de marele actor din însemnările lui Eminescu, şi anume unul despre timp, datînd din anul 1866.
Iar penultimul – în sala, de asemenea cu o acustică foarte bună, a Conservatorului George Dima – a fost susţinut de Cvartetul transilvan: Gabriel Croitoru (vioară, şi anume vioara lui Enescu), Nicuşor Silaghi (vioara a doua), Marius Suărăşan (violă), Vasile Jucan (violoncel) şi Daniel Goiţi (pian). S-a cîntat, în primă audiţie absolută, o lucrare de tinereţe a lui Cornel Ţăranu: „Cvartet de coarde“ (1954), cu un început grav, foarte frumos, un solo de violă, preluat şi prelucrat, în tehnică modală, în partea a doua, şi reluat în „Epilog“. Apoi a fost interpretată o lucrare camerală de Brahms, „Cvintet cu pian, în fa minor, op. 34“. A fost o seară magică, în care frumuseţea pieselor cîntate şi desăvîrşirea interpretării au transformat arta cea mai abstractă pe care a inventat-o vreodată omul într-o cale directă şi intuitivă de acces la bucuria intelectuală pură.
Şi: dacă deschiderea festivalului a fost sub bagheta dirijorului german Thomas Sanderling, închiderea a fost cu Gabriel Bebeşelea, care va dirija Wagner, şi anume Walkiria. E al doilea an în care la Toamna Muzicală Clujeană se cîntă în concert o operă de Wagner, dirijată de Gabriel Bebeşelea, care a avut ideea şi şi-a pus-o în aplicare. Superb cadou făcut oraşului.