Când vorbeşti…
Olimpiu Nuşfelean
Cărţi care m-au absorbit, cum s-ar zice, ar fi de dezvăluit. Pe primul loc ar fi, în privinţa lecturilor din ultimele luni, romanul Laur de Evgheni Vodolazkin. Citindu-l, mă şi tem să merg mai departe cu traduceri din alte cărţi ale scriitorului, cum ar fi Aviatorul, ca să nu le găsesc sub nivelul romanului care m-a fascinat. Ar fi apoi Iuda, de Amos Oz. Cea mai frumoasă carte din lume – de Eric-Emmanuel Schmitt (poate cu un titlu prea… pretenţios, dar cu o scriitură care nu se poticneşte în mărunţişuri, nu ştiu de ce mă duce cu gîndul la prozele lui Cesare Pavese) sau poemele din Taishan-ul meu de Patrizia de Rachewiltz (nepoata lui Ezra Pound), carte tradusă din engleză de Daniela Oancea şi Viorica Patea. Citez, aproape la întîmplare, din La capătul rîului: „Cînd ea îşi freacă genunchii într-o duminică liniştită, / soarele străluceşte pe perete, ea cîntă / cu voce blăndă. / El urmăreşte albinele, cu pipa în mîna infirmă. […] Singur – şi cald lîngă peretele însorit, / caisul, // unde inima nu s-a oprit.“ Eu m-aş opri însă la romanul Strigoiul, cu care l-am re-descoperit pe Ion Agârbiceanu. Nu l-am citit la momentul apariţiei, ci acum, oferit de o ediţie coordonată de Eugen Simion şi îngrijită de Ilie Rad. În ciuda celor care îi aduc, probabil cu justeţe, anumite reproşuri, romanul mi se pare remarcabil. A apărut într-o perioadă în care, avînd în vedere tendinţele ideologice, universul lui nu putea interesa. A înregistrat un handicap de receptare, din care nu cred că a ieşit. Poate că, în ceea ce mă priveşte, datorită faptului că nu l-am mai frecventat de mult pe venerabilul prozator, am fost antrenat într-un proces de lectură ingenuă. Aş aşeza acest roman nu între Slavici şi Rebreanu, ci între Ion al lui Rebreanu şi Moromeţii lui Marin Preda. E o lume retrasă aproape în întregime în memorie, dar atît de complexă, redată cu măiestrie de scriitor. Lumea satului, descrisă prin personaje bine individualizate, citite de un spirit profund, dar şi printr-un personaj colectiv foarte bine urmărit, o lume doar slab idealizată, o asemenea lume are pregnanţă şi autenticitate. Sau, dacă vreţi, verosimilitate. O lume ce scapă simplei pretenţii etnologice, chiar dacă Agârbiceanu nu se fereşte de asemenea pretenţii. Este redat aici, mai ales, chipul ţăranului înstărit, care a aşezat satul în durată, cu prestaţie etică firească, ţăranul care la colectivizare va fi declarat chiabur… Nu e doar ţăranul instinctual sau cel doar ironic. Deşi găsim şi asemenea aspecte în romanul lui Agârbiceanu. Şi cîtă căldură – umană!… – întîlnim în dialogul dintre copilul Ioniţă şi „sluga“ Irimie Hurubean, în prietenia dintre cele două ţărănci, Maria Corbu şi Ana Mărginean, preocupate să găsească soluţii privind căsătoria celor doi tineri, Sora şi Gheorghe. Cred că romanul Strigoiul (deşi numele ar putea deruta) de Ion Agârbiceanu ar merita studiat la şcoală. O, cîte studii de caz nu s-ar putea elabora pornind de la „conţinuturile“ lui!… Nu ţin să-l situez în ierarhia prozei lui Agârbiceanu, dar merită citit.